|
Maurice
Zundel(1897-1975)
Tot ceea ce nu este dat este pierdut…
Niciodată nimic mai puţin decât infinitul…
Eu nu cred în Dumnezeu… eu îl trăiesc…
Eu cred în om: dacă mergem până la capătul acestei
afirmaţii, şi dacă încercăm s-o trăim, nu
va mai fi nevoie să adăugăm nimic, căci, dacă
cred într-adevăr în om, atunci „Eu
cred în Dumnezeu” vine de la sine pentru că măreţia
umană este întotdeauna, în final, o transparenţă la
Dumnezeu.
Omul nu devine cu adevărat om decât dacă este liber de sine
în întâlnirea unei Prezenţe care îl depăşeşte.
Dumnezeu este dăruire cu totul. Omul, liber de sine şi de
tot, se poate arunca în braţele unui Dumnezeu care este libertate.”
Papa Paul al VI-lea spunea despre Maurice Zundel că este „un
geniu ca poet, geniu ca mistic, scriitor şi teolog şi toate
într-unul singur, cu sclipiri…”
„Maurice Zundel a tradus intuiţiile sărăcuţului
din Assisi în limbajul teologic şi spiritual al secolului al
XX-lea”.(Marc Donzé)
|
A fi transparent pentru a nu
împiedica Lumina.
Trãiti-mã…
si mã veti întelege…
Maurice Zundel este un mare mistic si profet al
secolului al XX-lea. Nãscut în 1897 la Neuchatel, în
Elvetia, este ordonat preot în 1919. Pânã în
1975, duce o viatã de predicare, de îndrumare spiritualã,
de studiu si de scriere în Elvetia, la Paris, Londra, Cairo
si Beirut. Victimã a ostracismului si neîntelegerii
ecleziale, îsi trãieste viata într-o sãrãcie
deplinã, îngrijindu-se în special de cei mai
umili, atent la tot ceea ce tese viata umanã, socialã,
culturalã, politicã, economicã si stiintificã.
De o curiozitate insatiabilã si de o culturã enciclopedicã,
doarme câte trei ore pe noapte si studiazã fãrãr
rãgaz pentru a întelege mai bine lumea. În 1972,
papa Paul al VI-lea îl cheamã sã predice la
Vatican.
Gândirea acestui preot remarcabil cunoaste astãzi un
rãsunet din ce în ce mai mare si se rãspândeste
mult dincolo de lumea crestinã. Ea îi atinge la fel
de mult atât pe inelectuali cât si pe oamenii simpli,
cãutãtori de sens.
|
Biografie
Scrierile existente pe piata(www.amazon.fr)
Meditatii - de Maurice Zundel
Amintiri - despre Maurice Zundel
Pagini alese
Biografie
Maurice Zundel s-a născut în 1897 la Neuchatel(Elveţia).
Tatăl său era director de postã si un bun catolic, practicant
si foarte implicat în activitatea parohiei de care apartinea; mama
sa lucra acasă. Micul Maurice a avut o copilãrie fericitã.
Bunica din partea mamei era de credinţă protestantă. Cãsãtorindu-se
cu un catolic si respectând prevederile unui contract dinainte stabilit,
si-a educat copiii în credinta catolicã, motiv de profundã
suferintã pentru ea. "Niciodatã o cãsãtorie
mixtã" va spune ea mereu. Este persoana care l-a influenţat
cel mai mult în viaţă pe Zundel. "Ea era cea mai crestinã
din familie" va spune el, zeci de ani mai târziu când
va accepta totusi sã vorbeascã despre el. De la ea mosteneste
copilul dorinta de a-i ajuta pe cei sãrmani. Bãiatul trăieşte
într-o ţară protestantă, ascultând polemicile şi cortegiul
de „anti” care puneau la zid catolicismul. Pe de altă parte, catolicismul
ambiant era foarte ritual, o practică religioasă fără
nici o experienţă a lui Dumnezeu. Copilul frecventează
şcoala, apoi colegiul din oraş, unde este aproape singurul catolic.
Are drept coleg pe Jean Piaget, celebrul psiholog.
Foarte devreme prinde gustul ştiinţelor şi formează,
împreună cu Piaget un club al prietenilor
naturii, unde se realizau studii experimentale despre insecte, moluşte
sau păsări. Această pasiune a ştiinţelor nu-l
va părăsi niciodată; toată viaţa va citi cu frenezie
lucrările ştiinţifice cele mai semnificative. Pentru Zundel ştiinţa este mai mult decât cunoaştere.
Este căutare a adevărului despre univers şi, în acelaşi
timp, dialog obscur, plin de uimire ori luminos, cu adevărul Creatorului.
Pentru el, savantul veritabil este cel care caută să înţeleagă,
care slujeşte adevărul şi se bucură de lumina inefabilă
şi gratuită care se înalţă în el, din clipa în care
a atins un adevăr profund, esenţial. Savantul este cel care
caută să dezvolte omul într-o cunoaştere şi o stăpânire
mai responsabile a universului.
…Fecioara Maria…vocaţia virginităţii…
În jurul vârstei de paisprezece ani trăieşte
o experienţă spirituală profundă şi care a devenit
decisivă.
Ca de obicei, mergea să se roage în biserica Notre-Dame
din Neuchatel, o clădire neogotică foarte întunecoasă.
Stătea în faţa statuii Notre-Dame
din Lourdes. Deodată, prezenţa Fecioarei
îl bulversează în modul cel mai profund şi primeşte vocaţia
virginităţii. „am fost
apucat în totalitate şi pentru toată viata, apucat de această
exigenţă… această exigenţă de puritate care emana
din prezenţa ei! Ei îi datorez TOTUL!... îi datorez absolut totul…
totul, totul; nu fac nimic fără ea… Ea nu poate decât să
ne conducă la Isus. Nu poate decât să ne antreneze în această
renuntare de sine care este secretul ei. Ea l-a născut pe Cristos,
tocmai, într-o abandonare totală a ei însăşi, aşa
cum Tatăl zămisleşte Verbul într-o totală golire de
sine. Ea ne înrădăcinează aşadar în Cristos şi,
prin Cristos, ne înrădăcinează în inima Sfintei Treimi.”
Maria devine pentru el sacramentul iubirii materne şi virginale a
lui Dumnezeu, a acestei iubiri pline de tandreţe şi care niciodată
nu vrea să posede… Zundel a avut de atunci o abordare foarte specială a
iubirii virginale: este iubirea care niciodată nu închide braţele,
care este mereu în stare de dăruire. Ca şi apa castă din
Cântecul Soarelui de sfântul Francisc, apa care curge, fără
a se opri vreodată.
…Predica de pe Munte…şi Mizerabilii…
În aceeaşi perioadă frecventează un prieten
protestant, ucenic mecanic, de condiţie foarte modestă. Împreună
discutau despre condiţia celor săraci dar şi despre fericirea
sărăciei. Au început să citească Mizerabilii de Victor Hugo şi Zundel a rămas foarte impresionat pentru toată viaţa
de primirea mărinimoasă pe care monseniorul Myriel i-a făcut-o lui Jean Valjean.
Încă de atunci voia să vină în ajutorul celor săraci
şi mai ales voia să-i facă să-şi simtă demnitatea.
Această grijă nu-l va părăsi niciodată. Abatele
Zundel dădea tot; cerşetorii din Lausanne ştiau aceasta şi îl frecventau. A da tot,
era maniera lui de a le arăta cerşetorilor că sunt „prinţi”.
Chiar dacă o contesă de pe malul lacului Leman îi dăruia un plic, el îl dăruia la rândul
lui, fără a lua seama la suma pe care o conţinea. Din această
perioadă devine sensibil la problemele de dreptate socială.
În 1921 pledează, singur practic, în mod public, în favoarea votului
femeilor. Începând cu anii treizeci, scrie despre şomaj, propunând
soluţiile de astăzi. Abordează problemele demografice etc.
Era ceva puţin obişnuit pentru un reprezentant al clerului.
…dinspre în afară spre înlăuntru…
Prietenul lui protestant era foarte pios: toată camera
lui era tapiţată cu versete de sfântul Ioan. Ascultându-l pe
prietenul lui citind cu convingere pasajul din Evanghelie referitor la
Predica de pe Munte, tânărul Maurice trăieşte
o altă experienţă tulburătoare. „Întâlnisem pe Cineva…Cuvintele pe care le auzisem
de sute de ori deveneau dintr-odată uimitor de vii… Exista un Prieten
care deţinea secretul vieţii: era vârsta descoperirii, a noutăţii,
a entuziasmului. Perioadă de neuitat, căci o flacără
s-a aprins atunci… a fost elanul care a dat naştere şi mi-a
alimentat vocaţia, aurora unei vieţi religioase care era asemenea
unei mişcări a duhului”.
……tăcerea ca prezenţă a Prezenţei…
De la şaisprezece la optsprezece ani petrece doi
ani la colegiul abaţiei benedictine din Einsiedeln,
o perioadă foarte luminoasă de care îşi va aduce aminte
toată viaţa. Este impresionat de liturghie, căreia îi va
consacra mai târziu lucrarea cea mai cunoscută: Le
Počme de la Sainte
liturgie. Dar mai
ales este subjugat de liniştea călugărilor. Convieţuiau
acolo în jur de o sută cincizeci de călugări. Tăcerea
îi devine indispensabilă, căci ea este singurul drum spre Dumnezeu,
spre frumuseţe, spre adevăr, prietenie. El va spune: „Tăcerea este formă de deschidere, de abandonare, de sărăcie.
Dacă este imposibil să întâlneşti frumuseţea şi
iubirea în afara tăcerii, este pentru că Dumnezeu este tăcere,
cum este şi sărăcie.
…marea încercare a „sistemului”…
Îşi face apoi studiile la marele seminar din Fribourg,
unde îl are coleg pe viitorul cardinal Journet.
Aceasta a fost pentru el o perioadă dificilă şi seacă.
Nu mai regăsea aici liniştea şi atmosfera liturgică
de la benedictini. Dar mai ales îi era greu să suporte scolastica
care îi părea că îl închide pe Dumnezeu într-un sistem. Îi era
teamă că se va face din Dumnezeu „un mare suveran dominând lumea”,
în timp ce singurul Dumnezeu de care trebuie să se vorbească
este „Dumnezeul inimii omului”, după expresia
sfântului Francisc de Sales. Toată viaţa
lui, voia să vorbească despre Dumnezeul lui Isus Cristos, despre
Dumnezeul trinitar, despre Dumnezeul smerit şi sărac, care i-a
atins inima şi i-a transformat viaţa. Teologia lui s-a născut
din experienţa lui. Zundel spune aceasta
într-o formulă sugestivă: „Dumnezeu
nu este o invenţie, este o descoperire.” Şi încă: „Dumnezeu, este o experienţă.”
…Dumnezeu..este o descoperire…
În această săpare după apă în inima
experienţei constă forţa abordării zundeliene.
Pentru că dacă experienţa este profundă, ea va întâlni
calea multora, care vor găsi astfel în scrierile şi viaţa
lui Zundel o consonanţă cu ceea ce ei trăiesc.
Dar este şi slăbiciunea ei. Căci gândirea lui Zundel poate rămâne străină unora – chiar enigmatică
- pentru cel care se apropie de Dumnezeu sau de propria sa interioritate
prin căi foarte diferite de a sa. În acest sens, nu este de loc uimitor
că abatele Zundel, în originalitatea sa,
colorată de personalismul şi întâlnirea cu Il
Poverello, şi cardinalul Journet,
tomist şi sistematician, nu s-au înţeles
deloc.
În 1919 la 19 iulie, la vârsta de douăzeci şi doi de ani şi
jumătate, Maurice Zundel
este ordonat preot la Fribourg. Este trimis
ca vicar în parohia Saint-Joseph, cea mai mare
din Geneva. Foarte repede apostolatul lui atrage atenţia, pentru
că el nu face nimic ca toată lumea. Se consideră incapabil
să predea catehismul aşa cum este; el preferă să-i
conducă pe copii la Dumnezeu prin intermediul uimirii în faţa
marilor opere de artă sau în lumina recentelor descoperiri ştiinţifice.
Cu tinerii sau tinerele fete discută probleme socio-economice, de
căsătorie şi chiar de educaţie sexuală. Una din
fostele lui eleve în catehism spunea: „Avea
un aşa simţ al măreţiei omului, încât voia să
ni-l comunice. Adesea nu înţelegeam nimic sau eram derutaţi
dar îl urmam pentru că ne respecta şi ne înălţa.”
Dar originalitatea şi zelul nu sunt întotdeauna iubite. Unul dintre
confraţii lui, pe care Zundel l-a surprins
fără să vrea într-o jenantă postură morală,
îl va denunţa calomnios pentru îndrăznelile lui etc. Episcopul
de atunci Mgr. Besson era foarte prudent şi
a hotărât să-l îndepărteze pe acest „original”. Aşa
începe o lungă şi dureroasă perioadă de exil, din
1925 până în 1946. Zundel este trimis la
Roma, la Angelicum, pentru a-şi „reface” teologia cu p.Garrigou-Lagrange. Aici aprofundează tomismul, alege
filozofia în care îşi dă şi doctoratul.
În 1927, episcopul îl trimite la Paris. Zundel
petrece şase luni ca al treilea vicar la Charenton.
Singur, aproape fără activitate pastorală, crede că
moare de dezamăgire. Dar, mai târziu, va mulţumi pentru această
teribilă experienţă şi nu-i va păstra nici o
amărăciune. „Pentru că,
va spune el în conţinut, tocmai în acest moment am simţit până
în străfundul(golul) fiinţei mele tăcerea, sărăcia,
crucea şi a trebuit să-mi găsesc propria mea cale în gândire
şi acţiune. Fără această perioadă de moarte,
n-aş fi mers niciodată atât de departe.”
Curând găseşte un post de al doilea capelan la călugăriţele
benedictine de pe strada Monsieur. Începe să
respire din nou. Aici leagă mari prietenii cu abatele Montini, Charles Du Bos, Louis Massingnon…
…întâlnirea cu Francisc de Assisi…
Din această vreme datează întâlnirea lui Zundel
cu Francisc de Assisi. Dumnezeul sărac
devine pentru totdeauna viaţă în el: „Prezenţa
sfântului Francisc de Assisi, am întâlnit-o
în acel moment. Nu puteam să-mi imaginez influenţa pe care o
va avea asupra mea, care concorda cu ceea ce mi-a adus teologia ca cel
mai bun[…]
Când se vorbeşte despre istoria dogmelor, acest cuvânt care-i face
să se zburlească pe cei care nu ştiu ce vrea să însemne
aceasta […], aceste noţiuni se străduiesc, de fapt, să
arate că totul se bazează pe calitatea relaţiei şi
pe generozitate. Incendiul se aprinsese în mine; înţelegeam că
mistica trinitară era expresia unei generozităţi, duhul
putea să meargă mai departe. Sfântul Francisc mi-a apărut
ca cel care a avut misiunea unică de a cânta sărăcia ca
pe o persoană şi de a vedea în ea pe Dumnezeu însuşi. Ceea
ce teologii spuneau admirabil, sec, devenea viu şi regruparea s-a
făcut de la sine, înţelepciunea lui Dumnezeu se identifica cu
sărăcia: era sfârşitul sistemului…” Evanghelia Crucii
nu mai este un text sau un cod de alianţă ci o persoană
care suferă, „revelaţia
unui Dumnezeu crucificat”. Măreţia nu mai constă în
puterea care domină, ea stă în generozitatea care se comunică
eliberând iubirea şi iertarea. Tot sistemul se desface astfel şi
redevine viaţă în jurul misticii trinitare; „substanţele”
şi „accidentele”, eficacitatea conceptelor se transformă în
relaţie vie cu Cineva, în gratuitate, în comuniunea persoanelor şi
astfel sărăcia divină devine cheia întregii sale gândiri.
Exilul i-a dat posibilitatea să scrie. Şi prima sa lucrare –
care rămâne cea mai celebră – tratează exact despre tăcere
şi liturghie cu lirismul contemplaţiei. Este vorba de Le
Počme de la Sainte liturgie.
Viaţa itinerantă continuă. Capelan la o mănăstire
din Londra, apoi la un pension de fete din Elveţia, apoi în Franţa.
În 1937 îşi poate în sfârşit realiza unul din visele cele mai
dragi: petrece un an la şcoala biblică din Ierusalim. Zundel
studiază aici limbile şi textele biblice cu o adevărată
frenezie, dormind adesea mai puţin de patru ore pe noapte. Voia din
toate forţele sale să înţeleagă cine era Săracul
din Betleem, din Nazaret şi al
Crucii.
De menţionat că i s-a reproşat adesea lui Zundel
un anume „dispreţ” pentru Vechiul Testament. Pentru că vorbea
adeseori despre acesta într-un mod critic. Este clar că el nu ignora
legea şi Profeţii şi că ştia să le guste
măreţia(timpul petrecut la Ierusalim o dovedeşte). Dar
Zundel era atât de pătruns de măreţia şi
de minunea Dumnezeului trinitar , era atât de gelos pentru Dumnezeul Iubire,
încât toate pasajele din Vechea Alianţă în care Dumnezeu apărea
sub trăsături de ură, mânie, pedeapsă, interzicere,
îi păreau nedemne de Dumnezeu. El vedea aici pur şi simplu răbdarea
pedagogiei divine în care Atotiubirea a trebuit
adeseori să permită să fie desemnată într-o manieră
nedemnă de ea din cauza slăbiciunii oamenilor şi a încetinelii
mersului lor. Pentru el, totul trebuie deci interpretat plecând de la
noutatea radicală adusă de către Revelaţia lui Isus
Cristos.
…în căutarea persoanei…
În 1938 publică o nouă carte: Recherche
de la personne, carte care va fi retrasă din comerţ
la ordinul episcopului său. Zundel vorbea
acolo într-un mod prea realist şi prea curajos despre căsătorie
şi iubire. La acea epocă era ceva nepotrivit pentru peniţa
unui preot. Dar, pe de altă parte, Zundel
nu era mai puţin exigent decât Paul al VI-lea în maniera sa de a
întrevedea morala conjugală, în acelaşi timp neînchizând pe
nimeni în categorii culpabilizante.
Declarându-se războiul, în 1939, se reîntoarce în Elveţia. Fiind
mereu fără lucru, la sfatul unor prieteni – Louis
Massignon şi Mary
Kahil – pleacă la Cairo, unde îşi va asuma tot felul
de slujiri până în 1946. În sfârşit se simte util, mulţi
preoţi trebuind să părăsească Egiptul la acea
vreme.
…impactul întâlnirii cu islamul…
În mod inevitabil întâlneşte islamul. Este un şoc
în care se amestecă admiraţia cu oroarea. Zundel
admiră poezia şi măreţia Coranului; savurează
misticii musulmani, în special pe Al Hallaj.
Dar este deranjat de poverile sociologice ale religiei, el care este atât
de atent la libertatea persoanei. Mai ales el resimte ca pe un coşmar
pe Dumnezeul Islamului, oricât de frumoasă ar fi litania celor nouăzeci
şi nouă de nume. În acest Dumnezeu solitar, el refuză să
vadă un fel de „faraon atotputernic”, de „despot inaccesibil” în
faţa căruia nu poţi decât să te supui şi care
este total de neînţeles pentru viaţa spirituală a unui
om liber.
…şi redescoperirea misticii trinitare…
Zundel descoperă acum
cu o nouă profunzime mistica trinitară. „Dumnezeu este unic,
dar nu solitar”, „Dumnezeu este dăruire”, „Dumnezeu este Iubire”,
„Dumnezeu este Părtăşie”, în
fiinţa lui chiar. Dumnezeu l-a creat pe om într-o structură
de Alianţă.
De acum înainte nu va înceta să clameze cu toată energia că
revelaţia trinitară constituie cheia întregului mister al omului
şi că ea reprezintă fundamentul eliberării omului
care, liber de sine şi de tot, se poate arunca în braţele unui
Dumnezeu care este Libertate.
În 1946 revine în Elveţia. În sfârşit i se încredinţează
din nou o slujire în dioceza sa: postul destul de vag de auxiliar în parohia
Sacre-Coeur-d’Ouchy din Lausanne,
post pe care îl va păstra până la moartea sa.
…predicator itinerant…
Timp de aproape trei ani, duce o viaţă de predicator
itinerant, care îl conduce la Paris, Londra, în Egipt, în Liban. Participă
la numeroase întâlniri spirituale, scrie câteva cărţi: Dialogue
avec la Verite, Morale et Mystique, L’hymne ŕ la joie, L’Homme existe-t-il?
Ultima sa carte, Je est un Autre, apărută
în 1971 este capodopera gândirii sale. Sprijinindu-se pe căutători
spirituali, pe oameni de ştiinţă şi pe filozofi moderni
el ne ajută să redescoperim lumea valorilor spirituale, ne descoperă
singura împlinire posibilă a libertăţii noastre în generozitate,
care constituie misterul persoanei.
Cuvântul lui este scânteietor. Este autentic pentru că este în perfect
acord cu profunda sa viaţă spirituală. Mesajul lui este
bogat şi seducător, sprijinit pe o imensă cultură.
Mai ales vorbeşte despre om şi despre Dumnezeu cu o transparenţă
convingere. Unii vor găsi aici o hrană inefabilă. Prea
puţini totuşi... succesul n-a fost de partea lui. Există
însă fecundităţi după moarte. Şi nu puţine.
Şi e doar începutul(n.t.)…
…conferinţă la Vatican (1972)…
Într-o astfel de viaţă umilă, tragică
adesea, survine chemarea papei Paul al VI-lea să vină să
predice la întâlnirea tradiţională anuală a Curiei romane
de la Vatican în 1972. Sfânt curaj al papei. Micul abate, atât de adesea
neînţeles, a vorbit cu mare simplitate în faţa celui mai august
auditoriu care poate fi imaginat. Timpul pe care l-a avut la dispoziţie
pentru pregătirea celor douăzeci şi două de prelegeri
a fost foarte scurt. Abatele Zundel a avut în
vedere situaţia de criză în care se găsea Biserica, supusă
contestaţiilor din afară sau abandonărilor celor din interior,
urmare şi a fenomenului protestatar din mai 1968. S-a axat pe problemele
majore: problema omului şi a lui Dumnezeu, pătruns de urgenţa
de a-l smulge pe cel dintâi din existenţa de robot şi pe cel
de-al doilea din cariera de idol. Biserica resimţea încă fenomenul
Mai 1968. La sfârşitul acestei întâlniri, papa va spune în omilia
sa: „Tocmai am urmărit… toate
meditaţiile lui atât de spirituale, atât de profunde şi, în
acelaşi timp, atât de aproape
de noi, atât de apropiate de experienţa noastră… Dar mai degrabă
decât resortul unei dialectici sau al unei meditaţii discursive,
îmi pare că am fost invitaţi să descoperim o metodă
şi să imprimăm în sufletul nostru o atitudine: aceea de
a căuta profunzimea lucrurilor, de a face să germineze interioritatea
a ceea ce cunoaştem şi simţim, începând cu persoana noastră.”
După întoarcerea la Lausanne, serviciile
Vaticanului fac presiuni pentru publicarea acelor conferinţe într-o
carte, Quel homme et quel Dieu. Redactarea aceasta se dovedeşte
a fi epuizantă pentru autor, cartea va apare în anul imediat următor
morţii lui Zundel.
La începutul anului 1975 Maurice Zundel
suferă o embolie cerebrală care îl privează de cuvânt.
Ultima despuiere pentru el care ştia atâtea limbi.
…naşterea în cer…
Vede lumina veşnică la 10 august 1975. Mulţi
dintre cei care l-au cunoscut spun că era un sfânt.
Surse pentru aceasta pagina:
http://www.mauricezundel.ch
http://www.annesigier.qc.ca/zundel
http://www.mauricezundel.free.fr
Bernard de Boissiere, France-Marie Chauvelot - "Maurice Zundel",
Presse de la Renaissance, Paris 2004
Câteva din scrierile lui Maurice Zundel(sau despre MZ) care
se găsesc pe piaţa de carte (www.amazon.fr)
Croyez-vous en l'homme ? (CERF, janvier 2, 2003)
Marie : Tendresse de Dieu(Editions le Sarment mai 25, 2005)
Recherche de la personne Editeur :Desclée (septembre 12, 1999)
Notre Dame de la Sagesse (Éditeur : Le Cerf, janvier 1, 1979)
L’Athéisme, un malentendu ?(Editions Saint-Paul, octobre 20, 2002)
L’Eucharistie, éviter les malentendus(Editions Saint-Paul, octobre
20, 2002)
Pour toi qui suis-je ?(Fayard, mars 5, 2003)
Le problčme que nous sommes : La Trinité dans notre vie (le Sarment,
novembre 16, 2005)<
Quel homme et quel Dieu,(Éditeur : Saint-Augustin, octobre
31, 1996)
L'Homme passe l'homme : Suivi de Itinéraire(Editions le Sarment,
aoűt 24, 2005)
Maurice Zundel : Ses pierres de fondation(Editions Anne Sigier,
mai 3, 2005)
La Vérité, source unique de liberté(Anne Sigier, mars 17, 2005)
L'homme existe-t-il ? Editions le Sarment (décembre 8, 2004)
La beauté du monde entre nos mains : Tome 3(Editions Anne Sigier,mai
5, 2004)
Vie, mort, résurrection(Editions Anne Sigier, septembre 1, 2002)
Dans le silence de Dieu Tome 2 (Editions Anne Sigier, janvier 1,
2002)
Morale et mystique(Éditeur : Anne Sigier, septembre 6, 2001)
Pčlerin de l'espérance(Anne Sigier, aoűt 17, 2001)
Ton visage, ma lumičre(Éditeur : Desclée, février 3, 2000)
Ouverture sur le vrai(Desclée, septembre 12, 1999)
Un autre regard sur l'homme(Éditeur : Le Sarment, juin 3,
1998)
L'homme, le grand malentendu(Éditeur : Saint-Paul, novembre
18, 1997)
Dieu, le grand malentendu(Éditeur : Saint-Paul, mai 5, 1997)
Avec Dieu dans le quotidien: Retraite ŕ des religieuses:(Saint-Augustin,
octobre 31, 1996)
Emerveillement et pauvreté(Éditeur : Saint-Augustin, octobre
31, 1996)
a pierre vivante(Le Cerf, mars 18, 1993)
A l'écoute du silence(Éditeur : Tequi, 1979)
L'Évangile intérieur(Éditeur : Saint-Augustin, octobre 31,
1996)
L'humble présence: Inédits de Maurice Zundel(Éditeur : Tricorne,
octobre 29, 2001)
A l'écoute du silence(Éditeur : Tequi, 2000)
Le počme de la sainte liturgie(Éditeur : Moustier,1991;Ouvrage
paru pour la premičre fois en 1926)
Salt la inceputul paginii
|
|